Zbog čega neki ljudi vole jesti malo, ali često, a neki samo jedan obilan obrok dnevno? Zašto su jedni skloniji kuhanim, a drugi pečenim jelima? Zbog čega se razlikujemo po omiljenom tipu okusa – slanom, slatkom, kiselom ili pak gorkom? Možda odgovor leži u staroj izreci, “Ono si što jedeš”, koju su suvremene znanstvene teorije ponovno učinile aktualnom ukazavši na činjenicu da izbor namirnica odražava, ali i određuje nađu osobnost. Želite li da vam ona bude uravnotežena, a opće zdravstveno stanje dobro, pridržavajte se pravila energetske prehrane.

Da hrana koju jedemo utječe na naše tijelo poznata je činjenica, no jeste li znali da prehrambene navike utječu i na čovjekov mozak te karakter – i obrnuto. Tako je barem sudeći prema otkrićima suvremene psihološke biokemije, interdisciplinarne znanstvene discipline koja mozak drži odgovornim ne samo za regulaciju količine hrane koju jedemo, već i za sklonost određenim prehrambenim proizvodima i tipovima jela. Ovisno o našoj osobnoj psihofizičkoj konstituciji, on nekim namirnicama daje prednost pred drugima. No to nije sve. Prema tom novom pristupu prehrani, doba dana u koje konzumiramo neku hranu utječe i na njenu hranjivu vrijednost.

11939883_1080664895277832_84060465_o

“Agresivna” i “umirujuća” hrana

Objašnjenje za takvo što biokemijske je naravi: crveno meso, primjerice, ne bi trebali jesti uvečer jer potiče izlučivanje adrenalina, noradrenalina i dopamina, hormona koji mogu izazvati hiperaktivnost i otežati nam da zaspimo.

Prema jednoj nutricionističkoj teoriji namirnice životinjskog podrijetla predstavljaju svojevrsni doping pa nam povećavaju energiju, snagu i agresivnost. Nasuprot njima, hrana poput mlijeka ili povrća bogata ugljikohidratima djeluju umirujuće i opuštajuće.

Zastupnici te nove teorije drže da prehrambene navike utječu i na našu seksualnost. Jedete li puno mesa pripadate grupi koju stručnjaci nazivaju «seksualnim grabežljivcima» i u krevetu ste prilično agresivni. Temelji li se vaša prehrana većinom na povrću i ugljikohidratima, seksualna vam je priroda opuštenija pa ste skloniji erotskim igrama. Budući da je sklonost mesu i „zelenjavi“ dijelom uvjetovana izborom našeg mozga odnosno individualnom psihofizičkom konstitucijom, osoba vatrenije naravi bit će sklonija prvoj, a ona smirenija drugoj vrsti namirnica, što će pak povratno utjecati i na njeno ponašanje, a u konačnici i opće duševno i tjelesno stanje. Proces je dakle reverzibilan, a krug u tom smislu zatvoren. No naravno da se iz njega može izaći.

Yin i yang namirnice

Ono što će možda iznenaditi dobar dio Zapadnjaka, na Istoku je općepoznata stvar. Kinezi i Japanci već stoljećima znaju da za postizanje i održavanje psihofizičke ravnoteže ne postoji ništa bolje od pravilno usklađene prehrane u kojoj se pazi na odnos muškog i ženskog, aktivnog i pasivnog principa, odnosno yang i yin energije.

Da bi se to postiglo, valja poštivati osnovno pravilo: s pravilnim razmacima i otprilike u isto vrijeme jesti odgovarajuću količinu hrane, pazeći pritom na njenu energetsku prirodu koja može biti “hladna” (yin) ili “topla” (yang) (vidi tablicu!) .

Imajte na umu da neke “hladne” namirnice mogu biti prilično teško probavljive i potaknuti zadržavanje tekućine, odnosno gomilanje suvišnih kilograma, dok od previše „toplih“ možete „izgorjeti“, odnosno imati problema s jetrom i žuči.

Isto tako, važno je jesti što više svježih, sezonskih i ekološki uzgojenih namirnica, izbjegavajući one tretirane hormonima, antibioticima, pesticidima i drugim štetnim tvarima za kojima se u industrijskoj proizvodnji hrane nažalost prečesto poseže.

11894763_1080665341944454_1071305377_o (1)

Tajne “energetske prehrane”

Prema energetskoj prehrani, pečenje je yang, a kuhanje yin, zimi nam treba više yang, a ljeti yin hrane, dok način priprave i izbor namirnica treba prilagoditi karakteru i trenutnim potrebama (ako ste prenapeti posegnite za yin namirnicama, trebate li se trgnuti i aktivirati za onima iz yang skupine). Opće je pravilo da svaka kvalitetna namirnica predstavlja izvor zdravlja ukoliko je pripremljena u skladu sa sljedećim načelima:

Povrće: Uvijek treba biti svježe. Bolje je kupiti manju količinu koju možemo staviti u za to predviđeni odjeljak hladnjaka i izbjeći umatanje u plastiku. Pri pranju ga nemojte predugo držati pod vodom jer će izgubiti mineralne soli koje sadrži. Povrće u kojem yang prevladava nad yinom treba rezati uzdužno, od vrha (peteljke ili lišća) prema dolje (dnu ili korijenu), kako bi se u svakom dijelu zadržala ravnoteža spomenutih energija.

Mahunarke: Nakon što ih nekoliko sati ostavite da se namaču u vodi, probavljivost im možete povećati tako da tijekom kuhanja dodate komadić algi wakame ili kombu, odnosno žličicu jabučnog octa.

Riba, mekušci i rakovi: Moraju biti svježi i spravljeni istog dana kad ih kupite. Želite li dobiti uravnotežen obrok bit će najbolje da ih jedete uz mahunarke ili žitarice. Najbolje ih je pripremati u pećnici (yang priprava hrane) ili na pari (neutralna priprava hrane).

Žitarice: Da bi im sačuvali hranjiva svojstva i svježinu, čuvajte ih na suhom i tamnom mjestu. Integralne žitarice kuhaju se polako i u malo vode, tako da na kraju posuda ostane suha.

food-vegetables-beans-green

Kako jesti

Način na koji jedemo također igra bitnu ulogu. Treba jesti opušteno, dobro prožvakati svaki zalogaj i ostaviti dovoljno vremena za probavljanje hrane. Za vrijeme jela ne smijemo piti puno tekućine jer će se hrana kraće zadržavati u ustima, a želudac imati više posla.

Posuđe u kojem držimo hranu treba biti od prirodnih materijala – drva, porculana ili stakla.

Ako ste loše raspoloženi i tjeskobni…

– Jedite namirnice bogate magnezijem i vitaminima B-skupine (soja, mahune, zelena salata, riža, integralno brašno). Takva će vas kombinacija hrane okrijepiti i odobrovoljiti.

– Tri do pet puta tjedno jedite sitnu plavu ribu kako bi organizmu pribavili potrebnu količinu Omega-3 masnih kiselina, te rajčice, cvjetaču, integralni kruh, krumpir, naranče i banane kako bi vam prejrana bila poticajna ali energetski izbalansirana.

Ako ste nervozni i previše napeti…

– Izbacite kavu i alkohol (možete si doduše priuštiti jedno malo „pivce za živce“ dnevno) te stimulirajuću hranu poput sira, suhomesnatih proizvoda, teletine ili tunjevine. Ona bi vas mogla dodatno razdražiti.

Energetska priroda namirnica

LJUTO GORKO SLANO KISELO SLATKO
PRIRODA izrazito yang izrazito yin neutralna yin yang
DJELOVANJE sprječava prehladu ne zadržava tekućinu djeluje laksativno potiče probavu okrepljuje
NAMIRNICE divljač
janjetina
teletina
suhomesnati proizvodi
cimet
češnjak
papar
šećer
ljuta paprika
đumbir
smokve
hren
čokolada
vino
žestoka pića
konjetina
rakovi
alge
crne gljive
naranče
banane
kruške
kunić
orada
oslić
riža
cvjetača
zelena salata
grašak
papaja
mango
jogurt
sirutka
biljno ulje
svinjetina
mlijeko
sir
kukuruz
proso
soja
limun
šparoge
tikvice
gljive
mrkva
jabuka
celer
lubenica
krastavac
blitva
pivo
govedina
piletina
tunjevina
losos
srdele
jaja
sir
zob
leća
paprika
poriluk
krumpir
luk
rajčica
zeleno povrće
datulje
grožđe
orasi

 

Autor: L.V.