Marina Drljo: “Neću poslušati osobe koje govore o poduzetništvu, a nemaju stvarno iskustvo i nisu se suočile s realnim izazovima”

Intervju je objavljen je u sklopu projekta Jolie Atelier i lansiranja prvog Jolie Boxa te limitiranog tiskanog izdanja koji je u fokus stavio poslovne žene i žene poduzetnice. Cilj projekta je naglasiti kako je svačiji poslovni put drugačiji i bez iznimke pun izazova. Želimo demistificirati sve ono što sačinjava dio poduzetničkog i poslovnog puta te naglasiti da je uspjeh subjektivna i osobna kategorija koja za svakoga znači različitu stvar.

Marina Drljo Perša vlasnica je i direktorica marketinške agencije ENIGMA STUDIO. Ova komunikacijska stručnjakinja i insajderica za društvene mreže nedavno je pokrenula poslovni portal Boomerang.hr koji pokriva širok raspon poslovnih, poduzetničkih i financijskih tema.

  • Jesi li ikada doživjela situaciju kada si mislila da ćeš morati prekinuti svoj poduzetnički put?

Da, bilo je trenutaka kada sam sumnjala u svoj poduzetnički put i osjećaj neizvjesnosti i straha od neuspjeha bio je iznimno težak, ali naučila sam da su upravo to trenuci testiranja naše odlučnosti i sposobnosti da pronađemo rješenja. Kroz te izazove, naučila sam važnost fleksibilnosti, prilagodljivosti i traženja pomoći kada je to potrebno.

Međutim, najveći izazov bile su zdravstvene poteškoće koje su mi jasno dale do znanja da moram “stati na loptu” i presložiti prioritete.

Večer kada sam hitno završila u bolnici bila je posebno teška, jer sam se prvi put osjećala potpuno nemoćno i suočena s činjenicom da stvari nisu pod mojom kontrolom te da ću možda morati odustati od svog poduzetničkog puta. To je bio trenutak koji me prisilio da se suočim s vlastitom ranjivošću i ograničenjima te da shvatim da zdravlje i blagostanje moraju biti na vrhu liste mojih prioriteta. Taj događaj nije samo promijenio moj pogled na poduzetništvo, već je utjecao i na način na koji balansiram profesionalni i privatni život.

  • Što ti je na tvom poslovnom putu predstavilo najveće iznenađenje, pozitivno ili negativno, nešto što nisi mogla niti zamisliti dok se još nisi nalazila u poduzetničkim vodama?

Najveće iznenađenje bilo je shvaćanje koliko je važna mreža podrške. Nisam mogla zamisliti koliko će biti važno imati mentore, suradnike i zajednicu koja me podržava. Pozitivno iznenađenje bilo je koliko ljudi je spremno pomoći i podijeliti svoja iskustva. S druge strane, negativno iznenađenje bilo je shvaćanje da neki ljudi mogu biti nepošteni ili manipulativni u poslovanju, što je bilo teško prihvatiti.

 

“Bilo je trenutaka kada sam sumnjala u svoj poduzetnički put i osjećaj neizvjesnosti i straha od neuspjeha bio je iznimno težak, ali naučila sam da su upravo to trenuci testiranja naše odlučnosti i sposobnosti da pronađemo rješenja.”

 

  • Koji su ti izazovi kao ženi bili posebno istaknuti na putu do tvoje sadašnje pozicije, a smatraš da ih ne bi imala kao muškarac?

Kao žena na poduzetničkom putu, naišla sam na specifične izazove koji su odražavali tradicionalnije stavove našeg društva. Primijetila sam da se ženama često postavljaju pitanja o balansu između privatnog života i karijere, što se rjeđe događa s muškarcima. Osim toga, postojanje “staklenog stropa” i manjak ženskih uzora u određenim sektorima su bili dodatni izazovi.

Morala sam se suočiti i s činjenicom da “stariji” muški kolege ponekad nisu skloni uvažavati prijedloge i savjete koji dolaze od mlađih žena, što odražava duboko ukorijenjene rodne predrasude i otpor prema promjenama u hijerarhiji moći. Dodatno, primijetila sam da se agresivnije ponašanje češće tolerira kod muškaraca, što je diskrepancija koja stvara neravnopravno radno okruženje. Međutim, sve te prepreke nisu učinile ništa drugo nego ojačale moju odlučnost da uspijem i dokažem svoje sposobnosti, te da pridonosim razbijanju tih zastarjelih normi.

  • Postoji ogroman broj konferencija gdje se često priča o ženskom poduzetništvu, po tvom iskustvu, koliko su zaista korisne i koliko se iskreno progovara o svim izazovima? Vlada li u našem društvu parola “Fake it ’till you make it”?

Konferencije o ženskom poduzetništvu mogu biti izuzetno korisne za umrežavanje i učenje, ali kvaliteta i iskrenost rasprava variraju. Smatram da je važno pristupiti s kritičkim razmišljanjem i tražiti događaje koji se fokusiraju na stvarne izazove i nude praktična rješenja. Također, u posljednje vrijeme trend stvaranja “stručnjaka” i “edukatora” cvjeta, stoga je važno kritički pristupati i dijeljenju “znanja” koje se često bazira na teoriji bez praktičnog iskustva.

Osobno npr. neću poslušati osobe koje govore o poduzetništvu, a nemaju stvarno iskustvo i nisu se suočile s realnim izazovima koje poduzetništvo nosi. A isto je i s drugim temama za kojima imam interes, biram se educirati od ljudi koji imaju dokazano praktično iskustvo i rezultate. Dodatno je bitno razmotriti i rezultate koji stoje iza neke osobe pri procjeni njezina npr. poduzetničkog uspjeha. Ne možete smatrati nekoga uspješnim poduzetnikom ako ta osoba ima dugove, odnosno ne podmiruje obaveze i ne isplaćuje plaće, koliko god njegova priča na prvi pogled izgledala privlačno.

“Fake” priča ima i uvijek će ih biti, no na malim tržištima kao što je naše “fake” priče često brzo dođu na vidjelo, stoga je dugoročno, autentičnost i dokazano iskustvo ono što će graditi reputaciju i povjerenje.

 

“Tijekom teških dana, podsjećam se zašto sam započela ovaj put, koje su moje krajnje vizije i ciljevi, i koliko volim i živim svoj posao.”

 

  • Budući da si insajder što se tiče društvenih mreža i tvoj posao uključuje i praćenje trendova na društvenim mrežama, imaš li neki savjet kako se manje uspoređivati s drugima?

Savjetujem fokusiranje na vlastiti put i ciljeve, umjesto na vanjske pokazatelje uspjeha drugih. Postavljanje realnih ciljeva, slavljenje osobnih uspjeha i ograničavanje vremena provedenog na društvenim mrežama može pomoći u smanjenju osjećaja nepripadanja, manje vrijednosti ili “nesposobnosti”. Također, važno je podsjetiti se da ljudi često dijele samo najbolje trenutke svog života na društvenim mrežama, što nije cjelovita slika njihove stvarnosti.

  • Kako guraš kada nastupe teški dani i kada motivacija i ciljevi možda nisu toliko jasni?

Tijekom teških dana, podsjećam se zašto sam započela ovaj put, koje su moje krajnje vizije i ciljevi, i koliko volim i živim svoj posao. Uživam u većini aspekata onoga što radim i kroz posao se kreativno izražavam, što mi pomaže da ostanem motivirana čak i kada je teško.

Kada motivacija i ciljevi nisu toliko jasni, dopuštam si vremena za odmor i oporavak, pazim na svoje mentalno i fizičko zdravlje te se oslanjam na podršku bliskih ljudi. Na taj način, čak i u teškim trenucima, nalazim snagu da nastavim dalje.

 

“U posljednje vrijeme trend stvaranja ‘stručnjaka’ i ‘edukatora” cvjeta, stoga je važno kritički pristupati dijeljenju ‘znanja’ koje se često bazira na teoriji bez praktičnog iskustva.”

 

  • Što je za tebe uspjeh?

U poslovnoj sferi, za mene, uspjeh nije samo ostvarivanje poslovnih ciljeva ili financijski uspjeh. Uspjeh je osjećaj unutarnjeg mira, ispunjenosti, i svjesnosti da radim nešto što ima pozitivan utjecaj na druge.

Također, uspjeh vidim u sposobnosti racionaliziranja i prihvaćanja situacija – bilo je potrebno dosta rada na sebi da dođem do momenta gdje u svakoj poslovnoj situaciji mogu gledati dobre, pozitivne strane i nalaziti rješenja. Smatram da je uspjeh kontinuirani proces učenja, rasta i prilagodbe, a ne samo ostvarivanje specifičnih kratkoročnih ciljeva. U konačnici, uspjeh je osjećaj da se osobno razvijam i da doprinosim većem dobru, što mi pruža osjećaj zadovoljstva.

 

Hvala našim klijentima i partnerima na podršci u ostvarenju projekta; L’Erbolario, Beauty Garden, Kallos, Answear.hr, Jordan, Ghetaldus, Skintegra, lunilou, Tvornica Zdrave hrane, Kiehl’s, Silmari.

Jolie AtelierMarina Drljo: "Neću poslušati osobe koje govore o poduzetništvu, a nemaju stvarno...

U četiri koraka do blistave kože uz nenametljiv make up za svaki dan

Ispravi, ujednači, poboljšaj i iznad svega zabavi se! Filozofija je to linije Avène Couvrance, visoko podnošljive medicinske korektivne šminke specijalizirane za korekciju svih vrsta...

Facebook

100,860FanovaLajkaj