One koji su odrastali u Jugoslaviji sigurno će na djetinjstvo asocirati određeni predmeti koje neizbježno vežemo uz to razdoblje – Iskra telefoni i satovi, Kinderlada šalice s motivom Kravice ili pak određeni setovi tanjura s prepoznatljivim plavim obrubom. Jugoslavenski dizajn bio je praktičan i prije svega funkcionalan, a iako nikada nije postao hit u svijetu, na ovim ga se prostorima mnogi sjećaju s nostalgijom.
Jedna od takvih je i Špela, Ljubljančanka koja je svoju strast prema retro i vintage predmetima iz Jugoslavije s godinama odlučila podijeliti na Instagramu, a potom je osnovala i brend Made in Yugoslavia koji je danas apsolutni hit među jugonostalgičarima.
Tako je Špela pokrenula prvo Instagram profil, pa Etsy shop pa sad i vlastitu proizvodnju predmeta inspiriranih jugoslavenskim dizajnom, a sve detalje svog rada i tolike razloge popularnosti svog brenda otkrila nam je u intervjuu u nastavku.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
-
Danas imate prepoznatljiv regionalni brend. Kako je krenula vaša priča – od Instagram profila pa do poduzetništva?
Vintage namještaj, stara glazba, odjeća, estetika i dizajn bliski su mi otkad znam za sebe. Intenzivno sam počela skupljati vintage predmete kada sam uselila u svoj prvi stan koji sam opremila komadima iz vremena Jugoslavije. S vremenom se nakupilo dosta vintage komada pa sam odlučila i njih početi prodavati.
Istovremeno sam prije pet godina otvorila profil Made in Yugoslavia na Instagramu. Kada sam počela fotografirati vintage predmete iz vremena Jugoslavije, polako sam počela otkrivati svoju fascinaciju njima. Impresionirali su me dizajn, boje i izuzetna pažnja posvećena detaljima u dizajnu ovih proizvoda.
Profil je ubrzo zaokupio pažnju jugonostalgičara i objave je počelo pratiti sve više ljudi. Danas, osim prodaje vintage proizvoda, razvijam i vlastite proizvode pod brendom Made in Yugoslavia.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
-
Gdje nabavljate svoje artikle?
Predmete pronalazim na buvljacima, na internetskim oglasnicima, a rijetko i na krupnom otpadu. Ponekad me ljudi sami kontaktiraju i ponude da kupim stvari. Zadovoljstvo mi je pronaći artikle koji još nisu toliko popularizirani i možda uspijem pobuditi interes za njih zanimljivom vizualnom prezentacijom.
-
Kako biste općenito opisali jugoslavenski dizajn?
To je posebna estetika i dizajn jedinstven u prostoru i vremenu. Definitivno se osjeća utjecaj socijalističke ideologije koja je nalagala pristupačan, funkcionalan i fleksibilan namještaj. Glavne karakteristike bile su kvaliteta i pristupačnost širokom krugu potrošača.
S obzirom na to da je dizajn presudno vezan uz industriju, moglo bi se reći da je položaj jugoslavenskog dizajna bio izravan odraz stanja u jugoslavenskom gospodarstvu. Pitanje produkt dizajna pojavilo se u Jugoslaviji 50-ih godina prošlog stoljeća zbog naglog razvoja industrije, stvorene su prve robne marke, a neke su tvornice prvi put dobile i vlastite dizajnerske odjele.
Pionir na području dizajna bila je tvornica Iskra, koja je 1962. godine dobila svoj prvi projektantski odjel i bila među rijetkim jugoslavenskim poduzećima koja su sustavno razvijala područje industrijskog dizajna.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Šezdesetih godina prošlog stoljeća u Jugoslaviji su stvorene prve institucije koje su radile na razvoju i promicanju dizajna u Jugoslaviji. Godine 1964. Ljubljana je prvi put bila domaćin Međunarodnog bijenala industrijskog dizajna (BIO), iste je godine u Zagrebu osnovan CIO (Centar za industrijski dizajn), a 1972. u Beogradu je osnovan Centar za dizajn.
Jedan od aspekata koji mi je zanimljiv uz jedinstveni dizajn je i kvaliteta proizvoda koja je bila viša nego danas. Predmeti za kućnu upotrebu izrađivani su kvalitetnije i samim time su bili trajniji. Mnogi predmeti koje pronađem još uvijek su u izvanrednom stanju s obzirom da su stari 40-50 godina i uglavnom rade.
Unatoč činjenici da dizajn u Jugoslaviji nikada nije bio uvršten na svjetsku kartu dizajna, jedan od najvećih posveta jugoslavenskom dizajnu i modernizmu u arhitekturi bila je izložba poslijeratne jugoslavenske arhitekture, koja je prije nekoliko godina u njujorškom Muzeju moderne umjetnosti (MOMA) privukla mnoštvo posjetitelja i pobudila veliko zanimanje svjetske arhitektonske i dizajnerske javnosti.
Čini se da danas zajedno s oživljavanjem jugonostalgije i jugoslavenski dizajn dobiva na vrijednosti i njegovo vrijeme tek dolazi.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
-
Nedavno ste izbacili na tržište majice i tote bags s motivom Kinderlada kravice. Zašto baš ta ilustracija? Što ona vama predstavlja?
Šalica s motivom Kravice jedna je od najživljih uspomena mog djetinjstva. I mislim da je to zajedničko svima nama koji smo odrasli u Jugoslaviji.
Kako Kravica ima jako simboličko značenje za narode bivše Jugoslavije, učinila mi se idealnom kao prvi motiv za nove proizvode brenda Made in Yugoslavia, odnosno majice i torbe od organskog pamuka.
-
Što mislite, zbog čega je Instagram poludio za vašim konceptom?
Za većinu ljudi koji prate profil, mislim da je to uspomena na mladost. Predmeti koje fotografiram i objavljujem podsjećaju ih na bezbrižne dane, prvi stan u kojem su živjeli, baku, djeda, pojedine događaje iz djetinjstva i mladosti. U njima otključavaju uspavane uspomene i ugodne osjećaje koji ih vraćaju u bezbrižnu mladost i bolja vremena.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
-
Radi li se u Vašem slučaju o nostalgiji za djetinjstvom/odrastanjem ili baš jugoslavenskim specifičnim dizajnom?
Fokus je svakako na dizajnu. No, radi se o predmetima koje smo svi mi koji smo živjeli u vrijeme Jugoslavije imali u svom stanu, tako da se sigurno radi i o jugonostalgiji.
-
Za kraj, gdje se i po kojoj cijeni vaše torbe i majice s motivom kravice mogu kupiti/naručiti?
Torba i majice s motivom Kravice su u prodaji u našoj online trgovini na Etsy platformi, a uskoro otvaramo i vlastitu online trgovinu. Cijena majica je 29,90 EUR, a cijena torbe s kravicom je 24,90 EUR. U ponudi imamo dva modela košulja, oversized i regular kroja. Glavna vodilja svih naših proizvoda uvijek je lokalna proizvodnja i najviša kvaliteta.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.