Američka umjetnica Gretchen Andrew predstavlja seriju radova koji istražuju napetost između stvarnog i algoritamskog lica

Od 15. do 19. listopada 2025., u prostoru Z Centra u Zagrebu, publika će imati priliku vidjeti izložbu digitalne umjetnosti američke umjetnice Gretchen Andrew i njezinu seriju radova „Facetune Portraits". Izložbu organizira platforma Shpigl, koja se fokusira na istraživanje sjecišta klasične umjetnosti i novih tehnologija, u suradnji s konferencijom Game Changer, a bit će dostupna javnosti u okviru njezinog umjetničkog programa.

Gretchen Andrew poznata je po spoju tradicionalnih umjetničkih medija i suvremenih tehnologija – fotografije, ulja, algoritama i robotike. Prije nego se posvetila ovoj tehnološko-umjetničkoj praksi, pod mentorstvom slikara Billyja Childisha bavila se konceptualnim radovima u području “search engine art” umjetnosti koja propituje sustave internetskih pretraživača. Njezini radovi izlagani su diljem galerija i muzeja u SAD-u i Europi, a nedavno je Whitney Museum of American Art dodao dva rada iz serije Facetune Portraits – Universal Beauty u svoju kolekciju. Andrew često nastupa i kao kritička promatračica digitalne estetike i moći algoritama, propitujući institucije moći kroz umjetničke geste, vizualne intervencije i kodiranje.

Serija Facetune Portraits nastala je kao refleksija naše svakodnevice ispunjene filtrima, uređivačima lica i algoritamskim idealima ljepote. Navikli smo viđati filtrirane, zaglađene i temeljito obrađene fotografije na društvenim mrežama da više i ne preispitujemo, a čin objavljivanja bez manipulacije doživljava se gotovo kao hrabar ili barem osvježavajući. No, što bi se dogodilo kada bi proces obrade poput facetuninga „preveli” iz digitalnog u fizičko okruženje? Bi li slika i dalje izgledala savršeno, picture perfect?

Andrew radi inovativan spoj – koristi robotiku da na fizičko ulje na platnu nanese “uljepšavajuće” algoritamske korekcije koje inače u digitalnom svijetu prolaze neprimjetno. Tako nastaju dvostruki portreti: na jednoj strani lice kakvo jest, a na drugoj verzija oblikovana algoritmom. Modifikacije koje sugeriraju aplikacije poput Facetune-a, s ciljem stvaranja „privlačnije”, zaglađenije verzije subjekta na slici, umjetnica uz pomoć prilagođene robotike prenosi u tehniku ulja na platnu, naglašavajući tako napetost i nesklad između onoga što jesmo i onoga što algoritmi sugeriraju da bismo trebali biti. U tom spoju i sukobu nastaje napetost između stvarnog i zamišljenog izgleda, između individualnosti i univerzalnog digitalnog standarda. U izvedbama iz serije Universal Beauty, Andrew koristi motive poznatih natjecateljica ljepote iz različitih zemalja, sugerirajući kako algoritamski “ideal ljepote” briše lokalne i kulturne razlike. Usprkos visokoj tehnološkoj sofisticiranosti, Andrew ostaje vjerna slikarskom gestu – mrlje, potezi kistom i kontradikcije na platnu otkrivaju napetost između ručnog i strojno generiranog. Radovi vizualiziraju ono što inače ostaje skriveno: tragove digitalne manipulacije, ali i naše težnje da pripadamo nekom izmišljenom standardu. Izložba u Zagrebu prilika je da publika iz prve ruke vidi kako digitalni i fizički svjetovi sudjeluju u oblikovanju naše percepcije, i kako umjetnost može razotkriti odnose moći koje često ne primjećujemo.

LifestyleAmerička umjetnica Gretchen Andrew predstavlja seriju radova koji istražuju napetost između stvarnog...

Prvi smo kušali ponudu ovogodišnjeg Fuliranja!

Bit će to, najvaljuju organizatori iz kreativne agnecije Kokoš ili Jaje,  najangažiranije, najkreativnije i najrazigranije Fuliranje u njegovih 13 godina. U spoju tradicije i...

Facebook

100,860FanovaLajkaj