today-is-a-good-day

Tiger King: Joe Exotic je anti-junak našeg izolacijskog doba

Piše: Andrea Tintor

Andreu pratite na službenoj stranici, Facebooku i Instagramu te čitajte njezine tjedne kolumne na Jolie.hr-u.

Hey all you cool cats and kittens,

da sumiram u kojem trenutku živimo: gledamo tigrove u kavezima, divlje životinje koje su lajtmotiv biografije čovjeka koji je trenutno u zatvorskoj ćeliji, dok vrijeme prisilno provodimo u našim izolacijskim „ćelijama“ od milja nazvanim – dom.

Svijet je zaludio Netflixov krimi doku-serijal Tiger King: Murder, Mayhem and Madness o egocentričnom vlasniku zoološkog vrta koji svakodnevno obara gledanost i broj memeova koji kruže internetom. Osobno, nakon odgledanog Jokera ovaj serijal je ultimativno remek-djelo pop kulture kojoj svjedočimo i koju sami stvaramo.

Ovo je razdoblje koje nas suočava sa čudnim izazovima: učimo o sebi, imamo dovoljno vremena da se vratimo zaboravljenim hobijima, svakodnevna rutina nam se promijenila, iz dana u dan preispitujemo moralne vrijednosti po kojima živimo…

Odjednom se na ekranima ukazao on – kralj bizarnosti i trasha, redneck za kojeg nismo znali da nam je potreban – Joe Exotic, pravim imenom Joseph Maldonado-Passage, najpoznatiji pod nadimkom Tiger King. Moralne vrijednosti koje smo do jučer preispitivali pale su u vodu nakon jedne pogledane epizode pa ako imamo imalo samosvijesti smo se zapitali – tko smo mi da ikome i ičemu sudimo!?

U središtu dokumentarca je Joe Exotic – vlasnik zoološkog vrta, homoseksualac, poligamist, country zvijezda, trgovac divljim mačkama, pasionirani sakupljač oružja, kandidat za predsjednika SAD-a i guvernera Oklahome, naručitelj ubojstva, egocentrik i šovinist. Sporedni protagonisti su jednako osebujnih karaktera: Carole Basikn – manipulatorica i potencijalna ubojica drugog supruga (osim publike tu teoriju zagovara i O.J. Simpson, a valjda on zna jer svoj svog prepoznaje); „Doc“ Antle – Joeov mentor, vođa kulta, poligamist, vlasnik zoo-a i trgovac divljim životinjama; Jeff Lowe – ubojica, bivši zatvorenik i kriminalac; Tim Stark – još jedan ljubitelj divljih životinja i ostali protagonisti labilnih karaktera, ovisnici te kriminalci. Ovo nisu likovi iz filmova braće Coen već stvarne osobe koje su stvorile milijunske biznise eksploatirajući životinje i ljude.

 

Bizarni narativ osobnog brendinga

Joea Exotica možete nazivati kako god želite – idiotom, bezveznjakom, luđakom ili seljačinom, no čovjeku se ne može oduzeti štrebersko kreiranje kulta ličnosti i vlastitog brenda o kojem trenutno priča cijeli svijet.

Čovjek je upogonio „kreativni“ tim koji je održavao njegove društvene mreže, kamere su ga pratile u stopu, bio je zvijezda vlastitog reality showa i paralelno snimao albume, prodavao merch.

Kandidiravši se za vodeće političke funkcije u SAD-u privukao je još veću pažnju medija: o njemu je govorio John Oliver, a nije ostao nezapažen i na drugim TV kanalima čiji su novinari opisivali dotičnog kao „idealan televizijski materijal jer je Tiger King metafora za show, a show privlači publiku“, košarkaš Shaquille O’Neal bio je čest posjetitelj zoološkog… Da se Trump rodio siromašniji, a Exotic bogatiji vjerujem da bi gledali jednak scenarij. Za vrijeme kandidature, Joe je otišao toliko daleko da je tražio Marilyna Mansona da ga podrži u kampanji, a ovaj je to nonšalantno odbio. Kakav rasplet događaja…

Nekako sumnjam da je Joe noći provodio čitajući studije marketinških stručnjaka i brainstormao kako optimizirati proizvodnju i kreiranje sadržaja. U današnjim člancima autentičnost je postala isprazni opisni pridjev za svakog influencera koji okine fotku iz malo drugačijeg kuta i malo se odmakne od estetike koju viđamo u modnim kampanjama… Čak iz zatvorske ćelije, Joe Exotic trenutno je veći influencer od svih autentičnjaka zajedno. To je čovjek koji je toliko popularan da javno traži Brada Pitta da utjelovi njegov lik ako dođe do dogovora oko snimanja filma. #teamBrad!

Exotic radi ono što najbolje zna – ponaša se u skladu sa svojim vrijednostima, ne pokušava se pretvarati da je uglađen, nema osjećaj za granicu „dobrog ukusa“, prepoznaje moć tradicionalnih medija i obraća se publici jezikom kojeg svi razumijemo.

Bez stereotipa molim!

Netflixov doku-serijal je ispod površine poprilično kompleksan, toliko da se može razdijeliti na nekoliko slojeva i analizirati: karaktere i pozadinu glavnih aktera, analizu klasnih i rasnih podjela u SAD-u (bogati bijeli čovjek je uvijek u poziciji moći), prikaz životinja, utjecaj medija na cijelu priču, ovisnost i nasilje, analizu kako je Netflix došao na ideju snimanja ove priče i činjenicu da zbog načina na koji se odvila je neprocjenjiv sadržaj te teoretiziranje o identitetima i stereotipima.

Exotic se izjašnjava kao homoseksualac, koji se prema riječima njegovih partnera zaljubljuje u heteroseksualne muškarce. No, oni fluidnu seksualnu orijentaciju kompenziraju konzumacijom lakih i teških droga.

Homoseksualni muškarci u serijalu prikazani su izvan uobičajenih stereotipa – oni nisu najbolji prijatelji svakoj ženi, frizeri ili PR-ovci i nemaju stila. Prikaz Joea Exotica teško je usporediti s postojećim reprezentacijama homoseksualnih muškaraca, stvarnih ili fiktivnih. Ono što Exotica čini tako „egzotičnim“ u pogledu homoseksualnih reprezentacija u medijima je pretpostavka da ne postoji redateljska agenda u načinu prikazivanja njegove seksualne orijentacije i identiteta. Netflix je uspio fokus publike usmjeriti na cjelovitu karakterizaciju aktera i njihove međusobne odnose, a ne izgled ili seksualnost.

Anti-junaci izolacijskog doba

Završetak doku-serijala ne daje nam nikakav epilog i zbog toga je cijela ova priča još bizarnije zabavna – Netflix je nanjušio vraški kvalitetan sadržaj, snimao ga godinama, plasirao u trenutku globalne izolacije te pustio publiku da prati anti-junake i razvoj situacije u realnom vremenu.

Amerika nam je još jednom dokazala da je to zemlja u kojoj ako imaš novca i nisi u manjini možeš sve, a dokazano – ključ „uspjeha“ je i dalje biti svoj.

LifestyleKolumneTiger King: Joe Exotic je anti-junak našeg izolacijskog doba

Iz Pan-peka stiže recept za slasnu deliciju poznatiju kao pinca

Blagdanski stol u društvu obitelji nezamisliv je bez tradicionalnog uskrsnog kolača – pince ili sirnice. Iako izgleda kao jednostavan kolač za pripremu, zahtijeva dosta...

Proljeće u boji ružičaste: Ovih 15 high street pink komada želimo u ormaru

Ružičasta je definitivno jedna od najpozitivnijih i najvedrijih boja, a mnoge žene ju obožavaju. Ta nijansa koja simbolizira djevojaštvo, mladenačku energiju, nježnost i senzualnost...

3 chic načina nošenja Birkenstockica

Kako spojiti udobnost i šik izgled? Možda mislite da su Birkenstock sandale rezervirane samo za ležerne izlaske ili opuštene šetnje, ali istina je da se...

Facebook

97,224FanovaLajkaj

instagram