Suživot u doba koronavirusa – kako da dom ne postane ratno polje

Trenutačna situacija primorala nas je da posve promijenimo dosadašnje navike, dnevni raspored i način na koji obavljamo gotovo sve svakodnevne zadatke. Iako smo prije možda i maštali o tome da više vremena provodimo u kući, sa svojim najbližima, kod mnogih se zajednica pokazalo da romantizirana verzija u kojoj se zajedno budimo uz smiješak i kavu baš i ne drži vodu.

Većina nije navikla da 24 sata dnevno provede u četiri zida, ustvari se moramo i sami sa sobom dogovoriti što ćemo i kako raditi sad kad nema ureda, kava i izlazaka, a kad u to uključimo još bar jednu osobu koja se pokušava snaći u novoj situaciji, neminovno dolazi do sukoba. Oni mogu biti naizgled minorni, od toga da vam ide na živce što drugi igraju igrice dok vi pokušavate zadržati klijenta koji je jednako pogođen krizom kao i vi, do svađa koje mogu postati i nasilne jer jedan ne dijeli stavove drugoga u vezi toga što je sve potrebno da bi se kućanstvo zaštitilo od epidemije.

„Zdrava komunikacija nije nešto što se događa samo od sebe, već se na odnosu i razgovoru treba raditi. Ono što je posve u našoj moći jest razvitak vještina medijacije, kroz koje možemo naučiti kako smireno izreći svoje mišljenje, ali i kako kvalitetno saslušati drugu stranu. Neki parovi imaju pravilo da nikad na spavanje ne idu ljuti, već razgovaraju dok ne riješe problem, ali mnogi su do sad izazove stavljali pod tepih i usred svađe odlazili u šetnju ili se smirivali putem do posla, pa poslije i zaboravili na prepirku, a tog vremena sada više nema.“ – pojašnjava nam odvjetnica i registrirana izmiriteljica Kristina Bajsić Bogović.

Tvrtka Pripreme iuridica, čija je predavačica i jedna od osnivačica, promiče medijaciju u Hrvatskoj i organizira radionice vršnjačke medijacije, gdje se naglasak stavlja na mirnu nenasilnu komunikaciju.

„Nažalost, i u inozemstvu i u Hrvatskoj primjećuje se porast obiteljskog nasilja u izolaciji. I kao odvjetnica imam iskustva s brojnim teškim slučajevima, stoga se iskreno zalažem za to da vještinama medijacije učimo djecu od malih nogu, još od vrtića. Tako se stječe navika da ćemo sukobe ispravno riješiti razgovorom, a ne vikanjem ili udarcima, da obje strane mogu naći zajednički jezik ako su otvorene za zajedničko kreiranje rješenja. Kad je riječ o nekim svakodnevnim situacijama, recimo, prepirka oko daljinskog upravljača, već ovdje možemo napraviti korak prema boljem suživotu primjenom vještina medijacije i izbjeći da se sukobi nakupljaju i eskaliraju u nešto veće.“ – pojašnjava Kristina Bajsić Bogović.

Kristina Bajsić Bogović

Kako se postaviti prema ukućanu s kojim se ne možemo složiti?

Na primjeru sukoba oko TV-a, tog centra dnevnog boravka i kućne zabave tijekom epidemije koronavirusa, Kristina nam objašnjava kako se postaviti prema ukućanu s kojim se ne možemo složiti:

  1. Pretpostavimo da vi želite gledati sve informativne emisije i press konferencije o situaciji s epidemijom, a vaš partner ili partnerica istovremeno želi gledati Netflix na tom velikom ekranu. Prvenstveno, „zabranjeno“ je gasiti TV, bacati daljinski upravljač, demonstrativno odlaziti u drugu sobu, vikati, dobacivati da vi plaćate račune za struju ili da ste vi kupili TV pa imate pravo gledati što želite, i tako dalje. Iako vam je kratkoročan cilj pratiti program koji vas zanima, imajte na umu da je dugoročan cilj imati dobar odnos u kojem se obje osobe osjećaju ugodno i pomažu jedna drugoj prebroditi svaku krizu.

  1. Potaknite partnera na razgovor. Objasnite zašto vam je važno pratiti nove informacije i ponudite kompromisno rješenje. Ono može biti kakvo god vi želite: jedan dan je TV „vaš“, sutra „njegov“ ili možda možete nabaviti još jedan TV online, jer ste uštedjeli na zajedničkim odlascima u restorane. Ključna je kreativnost! Uvijek zajednički možete doći do više dobrih ideja za razrješenje sukoba.

  1. Da biste do takvog rješenja uopće mogli doći – slušajte. Saslušajte argumente druge osobe, od toga zašto joj je važno da gleda svoju seriju na TV-u, do toga što predlaže kao rješenje koje će zadovoljiti oboje. Možda saznate da uopće nije problem u tome da ne može gledati seriju na laptopu, nego ne želi cijeli dan slušati negativne vijesti, a u jednosobnom stanu nema gdje „pobjeći“ od vaše zanimacije. Možda želi da više vremena provodite zajedno u nekoj opuštajućoj aktivnosti. Na vama zajedno je da otkrijete što se nalazi u pozadini sukoba i kako ćete ga razriješiti.

Ovaj princip možete primijeniti na mnoge sukobe, pa i one koji se razvijaju s poslodavcem, klijentima ili kolegama dok pokušavate raditi u novim okolnostima. Uvijek imajte u vidu da prekidom komunikacije činite štetu i odnosu, ali i sebi, odnosno vašim interesima, koje nećete ni u kojem obujmu moći ostvariti ako se posve povučete ili agresijom odgovarate na problem. Također, ako shvatite da sami ne možete riješiti sukob, svakako ako je u pitanju nasilničko ponašanje, obratite se stručnjacima i/ili nadležnim institucijama – takva se pomoć pruža i u ovakvim izvanrednim situacijama, a možda vas baš izolacija potakne da razriješite neki postojeći spor na alternativan način. Dok sudovi rade smanjenim kapacitetom, što zbog oštećenja zgrada u zagrebačkom potresu, što zbog provođenja mjera i preporuka sprječavanja širenja koronavirusa, možda sukob možete riješiti online medijacijom. U svakom slučaju, iskoristite ovo vrijeme da učinite ili naučite nešto novo, za sebe i svoj mir.

LifestyleZdravljeSuživot u doba koronavirusa – kako da dom ne postane ratno polje

Facebook

99,687FanovaLajkaj