Hrvatska dizajnerska scena cvjeta sve više i više, a iz godine u godinu se možemo pohvaliti sa sve većim brojem unikatnih, kreativnih i jako slatkih brendova različitih stilova koji našu domaću modnu i art scenu obogaćuju svojim radom.
Jedna od nama omiljenih poduzetničkih priča tog tipa je svakako ona istarskog brenda Laštik, a koji prodaje, šiva i dizajnira prekrasne gumice i trake za kosu od najfinijih materijala. Naime, radi se o domaćim, ručno šivanim scrunchie gumicama u stilu 80-ih i 90-ih, a koje su se vratile u modu na velika vrata.
Laštik su pokrenule mama Branka i njezina kći Aleksandra s namjerom da ženama diljem Hrvatske, ali i regije, predstave svoje unikatne ukrase za kosu iza kojih se skriva i jedna jako snažna poruka. Naime, Laštik je nastao u ožujku 2021., a od tada se etablirao na našoj dizajnerskoj sceni te postao omiljeni brend modnih detalja kojima se stalno iznova vraćaju trendseterice. Mekane gumice od svile i lana nježne su prema vlasima i ne oštećuju kosu, a dolaze u divnim, nježnim nijansama pa se sviđaju svim modnim romantičarkama.
No, ono po čemu je Laštik toliko poseban je njegova pozadinska priča – koja se bavi promicanjem svijet o nasilju nad ženama i djecom. Tako od prodaje svakog svog artikla doniraju 1 euro Sigurnoj kući Istre, koja skrbi o ženama i djeci žrtvama obiteljskog nasilja.
Sve o svom brendu i njihovoj humanitarnoj misiji otkrile su nam u našem intervjuu.
Kako ste došle na ideju pokretanja brenda Laštik?
Ideja o Laštiku nastala je sasvim slučajno. Oduvijek zajedno nešto šivuckamo, krojimo, zajedno stvaramo. Tako smo doslovno jedno popodne probale sašiti jednu tu gumicu za kosu da vidimo kako bi to ispalo. Ispalo je super, a u glavi je odmah bilo tisuću ideja. Sve ostalo smo izrealizirale u tri tjedna, vizualni identitet, priču, dizajn, ambalažu, materijale. Jednostavno se baš sve posložilo, ideje su se samo nizale, i odlučile smo probati.
Kako teče vaš proces proizvodnje gumica i po čemu su one posebne od ostatka konkurencije na tržištu?
Primarna stvar je odabir materijala. Od početka samo htjele da to budu prirodni materijali, koji su zdravi za kosu. Tako smo se odlučile za čistu svilu i lan. Kanije smo u kolekcije dodale i pamuk. Nakon toga biramo boje s kojima želimo raditi. Preferiramo koristiti neutralne, nježne palete boja, iako se ponekad zaljubimo i u jake, žive boje, ovisno o godišnjem dobu, pa onda izbacimo određeni broj i takvih. Nakon toga se kroji, šiva i pakira. Sve radimo samo nas dvije, ručno. Konačni proizvod pakiramo u kutije od recikliranog kartona, tako da je naša eko priča kompletna.
Cijela priča oko nastanka Laštika, njegovog značenja za nas dvije te poruka koju šaljemo, a to je važnost sigurnosti žena i djece u nasilnim obiteljima, već je sama po sebi posebna, i razlikuje naše gumice od ‘običnih’ gumica za kosu. Osim toga, podržavamo i stvaramo hrvatske proizvode, što je također važno na tržištu. LAŠTIK možda izgleda kao običan scrunchie, gumica za kosu koju ionako možete bilo gdje kupiti, no nas LAŠTIK nije samo obična veza mame i kćeri koja je ionako veća od svemira – LAŠTIK je nas životni projekt koji stoji kao dokaz nama dvjema da smo ‘ozdravile’, da su došli bolji dani (iako još uvijek ima i loših), da smo mirne i sigurne.
Kako biste opisale svoj dizajnerski stil? Kakav je profil žena koje kupuju vaše gumice?
Nismo još nikada o tome razmišljale, dobro pitanje. Ali s obzirom na to da imamo malo materijala, malo boja, i većinom jednobojne proizvode, možemo reći minimalistički s daškom elegancije.
Iza vašeg brenda se krije i humanitarna priča, recite nam nešto o tome?
Kroz LAŠTIK projekt primarno želimo probuditi svijest oko nasilja u obitelji, najčešće nad ženama i djecom. Mi smo ga u jednom obliku doživjele i znamo koliko je važno imati potporu i koliko je hrabrosti potrebno za potražiti pomoć. Nažalost, još je duže potrebno da se ta pomoć nađe. Zato, sada mi želimo biti one osobe koje su nama trebale, a kojih je rijetko bilo. Naša je misija kroz naše zajedničko vrijeme i nečime što smo zajedno stvorile, na bilo koji način pomoći žrtvama nasilja. LAŠTIK je samo fizički oblik kojim želimo doći do kupaca i istaknuti važnost ove problematike, te zajedno s njima pomoći u stvaranju ako ne bolje, a onda barem sigurnije budućnosti.
Što mislite, što je najveći problem u osvještavanju hrvatske javnosti o problemu obiteljskog nasilja?
Mislimo da je javnost itekako svjesna problematike obiteljskog nasilja, no problem je u tome što se od toga okreće glava, jer ‘to je njihova privatna stvar’. Tijekom 2022. u Hrvatskoj je uslijed NASILJA U OBITELJI UBIJENO 12 ŽENA. To je jedna žena mjesečno! Ubijena! Nebrojeno više žena na dnevnoj bazi doživljava neki oblik nasilja. Nasilje nisu samo udarci i/ili fizička bol. Nasilje ima bezbroj strašnih, nevidljivih oblika, koji ne ostavljaju fizički trag, ali UVIJEK ostavljaju psihološki, a taj je ponekad mnogo pogubniji. Važno je zatražiti pomoć, važno je omogućiti ženama siguran, anoniman put prijave nasilnika, a najvažnije je da ustanove reagiraju, da ne zatvaraju oči, da svaki poziv shvate ozbiljno. Kada izađe članak u novinama o ubojstvu žene, onda je prekasno.