„Svijet mode zastranio je u trenutku kad je luksuzni sektor usvojio načine poslovanja tipične za tzv. fast fashion s neprestanim ciklusima plasiranja novih proizvoda nadajući se da će tako prodati više. Ja ne želim više raditi tako, nemoralno je“ – tako počinje pismo Giorgia Armanija uglednom modnom časopisu Women’s Wear Daily. Pismo će sigurno imati odjeka i biti putokaz mnogima u svijetu mode nakon što prođe kriza uzrokovana koronavirusom i kada se bude osjećala potreba da se poslože prioriteti te uspori nametnuti ritam koji je modni svijet prakticirao posljednjih godina.
Talijanske modne kuće, sudeći po procjenama Udruženja talijanske mode, imat će pad prodaje od 50 posto. Roba je već tjednima zaključana u dućanima i tako će ostati minimalno do 4. svibnja. Armanijeve tvornice trenutno proizvode košulje i radna odijela za medicinsko osoblje te maske.
„Nema smisla da jedna moja jakna, ili jedno moje odijelo, nakon što su bili zaključani u dućanu tri tjedna postanu odmah zastarjeli i budu zamijenjeni novom robom koja zapravo i nije tako mnogo drugačija od one koju mijenja. Ne radim tako, mislim da je nemoralno tako raditi. Uvijek sam vjerovao u ideju bezvremenske elegancije, u stvaranje odjevnih predmeta koje posjedovati znači jednu jedinu stvar, a to je da će trajati. Iz istog razloga smatram apsurdnim da usred zime u dućanima možete kupiti lanene stvari, a usred ljeta kapute od alpake, jer želja da odjenete ono što ste kupili mora biti odmah ostvariva. Tko kupuje odjeću kako bi je stavio u ormar i čekao odgovarajuće godišnje doba kako bi je nosio? Nitko ili rijetki, vjerujem. Ovaj sustav, potaknut hiperprodukcijom povoljnijih robnih brendova postao je dominantan. Pogrešan je, potrebno ga je promijeniti, treba završiti. Ova kriza je prekrasna prilika kako bismo sve usporili, preustrojili i kreirali autentičniji i istinitiji horizont.“
„Dosta spektakla, dosta rasipanja. Već tri tjedna radim sa svojim timovima kako bi nakon lockdowna ljetne kolekcije ostale u buticima barem do početka rujna, kao što je i prirodno. I tako ćemo raditi od sada.
Ova kriza je također prekrasna prilika za vraćanje autentičnih vrijednosti: dosta je mode kao komunikacijske igre, modnih revija širom svijeta kojima je cilj predstaviti često beznačajne ideje. Dosta je zabavljanja grandioznim spektaklima koji se danas otkrivaju onakvim kakvi jesu: neprimjerenima, a rekao bih i vulgarnima. Dosta je revija širom svijeta za čije se ostvarenje organiziraju silna putovanja koja zagađuju okoliš. Dosta je trošenja novca na revije! Trenutak koji proživljavamo je turbulentan, ali pruža nam jedinstvenu priliku da popravimo ono što nije u redu, uklonimo suvišno, pronađemo humaniju dimenziju u svemu… Ovo je možda najvažnija lekcija ove krize,“ zaključuje dizajner.