today-is-a-good-day

U Sjevernu Makedoniju odletjeli smo letom Croatia Airlinesa s kojim ste za samo sat i pol u glavnom gradu države koja je službeno promijenila ime za vrijeme našeg boravka. Ime se možda promijenilo, no sve drugo ostaje isto – Sjeverna Makedonija je zemlja fenomenalnih i dragih ljudi, prekrasne prirode, vrhunske gastronomije i cijena koje su prihvatljive za svaki džep.

Po slijetanju u Skoplje, zaputili smo se u centar grada, gdje smo odsjeli u hotelu Park Hotel & Spa koji je smješten tik uz nacionalni nogometni stadion i s pogledom na rijeku Vardar. Radi se o moderno uređenom hotelu s 5 zvjezdica od kojeg vam ne treba puno do centra grada.  Prostrani apartmani s bogato opremljenim minibarom pomogli su da se brzo aklimatiziramo, okrijepimo i krenemo u obilazak grada.

Skoplje je moderan grad i prava europska prijestolnica. Ono što ga razlikuje od Zagreba, a po čemu je sličan primjerice Budimpešti, Pragu, Ljubljani i Beogradu (ako u obzir uzmem samo „susjedne“ gradove), je vezanost uz rijeku. Moćna arhitektura, maštovito osvjetljeni mostovi, ulični svirači, kafići uz rijeku… Ako planirate put u Sjevernu Makedoniju s ciljem da obiđete većinu zemlje, za Skoplje si svakako ostavite minimalno 2 dana.  Mi smo se zadržali jednu večer pa smo uspjeli vidjeti samo uži centar grada –  Trg Makedonije i veliki spomenik Aleksandru Makedonskom… vodič nas je upoznao s posljedicama potresa 1963. godine nakon kojeg je grad obnovljen, pa je dosta spomenika i arhitekture koju ćete naći na trgu zapravo nedavno izgrađeno. Spomenik Aleksandru Makedonskom posebno je impozantan tijekom večeri kada je osvijetljen sa svih strana i dominira trgom kao što je nekada dominirao gotovo cijelim poznatim svijetom.

Nakon večere u odličnom restoranu hotela u kojem smo odsjeli, zaspao sam umoran od puta i zadovoljan nakon prvog dana u Sjevernoj Makedoniji – mislima na Ohridu o kojem sam čuo sve najbolje i kojem sam se izuzetno veselio, a na koji smo se zaputili ujutro poslije doručka. Malo ću se vratiti na večeru koja je bila fenomenalna – prvi put sam probao makedonske specijalitete poput janjeće drob sarme, turli tave i selskog mesa… Gastronomija je jak adut u turističkoj ponudi Sjeverne Makedonije pa je uživanje u vrhunskoj i cijenama prihvatljivoj hrani jedan od glavnih motiva za posjet zemlji. Jedan od glavnih – no nikako jedini.

Put od Skoplja do Ohrida trajao je oko 2 sata s jednim kratkim stajanjem od 15 minuta tijekom kojeg smo na jednom od odmorišta probali tradicionalne makedonske mekike s jogurtom koja nas je, uz neizbježnu kafu, konačno razbudila pa smo postali svjesni gdje smo i što nam je činiti. Nakon kratke i ne baš ugodne vožnje kroz brda (mekike i jogurt u želucu nikako nisu dobra kombinacija sa serpentinama), konačno smo stigli na Ohrid… i imali smo što vidjeti. Budući da nas je dočekalo sunčano i za zimu iznimno toplo vrijeme, odmah smo se zaputili na šetnicu s koje se pruža odličan pogled na Ohridski grad i golemo jezero kraj kojega imate dojam kao da ste na moru. Iako ste usred Sjeverne Makedonije – kontinentalne zemlje – imate dojam da ste u nekoj ljetnoj morskoj oazi gdje vrijeme uopće ne teče dok ispijate piće i gledate bijele planinske vrhove koji okružuju jezero. Čim sam ugledao Ohrid, znao sam da ću se sigurno vratiti tijekom ljeta kada ću se moći i okupati u jezeru.

Ljubazni domaćini brzo su nas poveli na Ohridsku tvrđavu koja se nadvija nad jezerom i s koje se  pruža fascinantan pogled i na grad i na jezero. Ohridsko jezero je podijeljeno između Makedonije i Albanije, pa ćete s tvrđave vidjeti i planinske vrhove u susjednoj zemlji. Na putu do tvrđave prošli smo kraj Antičkog teatra koji je savršen za kulturne manifestacije i koncerte – domaćini su nam ispričali da je prije nekoliko godina u njemu nastupio veliki José Carreras. Put do tvrđave prolazi dijelom grada koji je na brdu pa me je uistinu iznenadilo kada se pred nama u dolini odjednom pojavila impozantna antička građevina, koja nam svjedoči o višetisućljetnoj tradiciji civiliziranog življenja u Ohridu i Sjevernoj Makedoniji. Najviša točka grada Ohrida je Samuilova tvrđava koju lokalno stanovništvo naziva Ohridsko Kale, a koja je izgrađena na mjestu starije tvrđave iz 4. st. prije Krista koju je vjerojatno izgradio Filip II. Makedonski. I na tvrđavi i s tvrđave ćete vjerojatno napraviti svoje najbolje fotografije grada i jezera, pa se na njoj zadržite što duže možete. A kada se jednom odlučite spustiti na jezero, proći ćete kraj nekoliko atraktivnih i pamtljivih sakralnih građevina – ponajprije mislim na Crkvu svetog Klementa Ohridskog i Crkvu svete Sofije koje su standardni dio svih turističkih vodiča i putopisne literature o Sjevernoj Makedoniji. Spust s tvrđave prema jezeru osobno mi je najljepša uspomena na Ohrid – u vašoj neposrednoj blizini su fotogenične građevine koje su pravo kulturno blago i uz koje morate zastati da ih iz blizine proučite, pod vama je golemo vodeno prostranstvo koje kao da ide u beskraj, a na rubu tog beskraja, na mjestu do kojeg vam pogled seže, dižu se snijegom prekriveni planinski vrhunci s kojih mjesto na kojem se trenutno nalazite vjerojatno izgleda jednako čarobno. Nakon spuštanja i kratke šetnje uz jezero u kojoj smo naišli na brojne ribare i ribarske brodove, prošli smo kroz još jedan stari dio grada u kojem se nalaze prepoznatljive tradicionalne ohridske kuće – jedna od njih je toliko tipična da su svi lampioni u gradu zapravo njezine male replike. Potom smo se kratko odmorili, večerali i krenuli u ohridsku noć.

Nakon Ohrida je na red došao Bitolj ili Bitola, kako drugi najveći sjevernomakedonski grad nazivaju domaćini. Radi se o šarmantnom gradiću u kojem ćete se najbolje osjećati dok šetate šetalištem u ulici „Shirok Sokak“ . Najpoznatija je to ulica u gradu na čijem se kraju nalazi Sat kula  – jedan od simbola grada. Popili smo kafu u jednom od prepunih kafića u kojima vam treba puno strpljenja ili sreće da biste došli do stola. Sjeli smo i uživali pogledu na stanovnike Bitolja koji sunčana nedjeljna poslijepodneva koriste za druženje na otvorenom, baš kao i mi u Zagrebu. Ako ste ljubitelj povijesti, svakako posjetite Gradski muzej u kojem je poseban dio posvećen osnivaču moderne turske države – Mustafi Kemalu Ataturku – koji je u više navrata boravio u ovom gradu za koji je posebno vezan.

Za kraj boravka u Sjevernom Makedoniji ostalo je nešto vremena za posvetiti važnom dijelu gastronomije ove prekrasne zemlje – vinu. Tijekom putovanja sam u restoranima i kafićima uglavnom pio Pili autohtona makedonska vina – Vranac,  Prokupac, Kadarka od crvenih vina i Rizling, Žilavka i Župljanka od bijelih vina. Otišli smo u posjet najmlađoj vinariji u Sjevernoj Makedoniji – Stobi vinariji – gdje smo imali degustaciju odličnih vina (cijene po butelji su od 3 do 9 eura, i to u restoranu!) i obilazak modernog pogona tijekom kojeg smo se upoznali s primjenama najsuvremenije tehnologije u vinarstvu. Tamo smo i večerali prije odlaska u hotel u blizini grada Negotina, gdje smo otišli u noćni provod.

Nakon doručka posjetili smo još jednu vinariju – Winery Queen Maria – koja spada u najstarije u Sjevernoj Makedoniji. Obišli smo veliko imanje na kojem se grade i smještajni kapaciteti i bazen koji će pretvoriti cijeli kompleks u privlačno turističko odredište. Potom smo se vratili natrag u Skopje gdje smo s predstavnicima i partnerima iz Timeless Macedonia ručali u Gradskoj kavani na Trgu Makedonije. Slijedio je odlazak na aerodrom i povratak u Zagreb.  Zanimljivost za kraj – Iz Sjeverne Makedonije odletjeli smo posljednjim letom za Zagreb pod starim imenom. Jutro nakon što smo se vratili, puni uspomena i pozitivne energije, table na granicama počele su se mijenjati…

Autor: Matej Čepl

Međunarodni sajam turizma PLACE2GO, najveći turistički sajam u Hrvatskoj ove se godine održava osmi put. Dosad se etablirao kao festival koji slavi putovanja i njihov blagotvorni utjecaj na tijelo i um putnika i onih koji će to tek postati. Posjetitelji imaju priliku upoznati se s brojnim svjetskim destinacijama, ostvariti popuste na putovanja, osvojiti brojne nagrade te iz prve ruke čuti iskustva brojnih svjetskih putnika. Bio on udaljen nekoliko sati vožnje ili dva dana leta, svoj PLACE2GO svatko može otkriti na sajmu koji će se održati od 15. do 17. ožujka u Areni Zagreb.  Prvi dan rezerviran je samo za akreditirane poslovne posjetitelje, a dodatne informacije saznajte na službenoj web-stranici: www.place2go.org

PutovanjaMeđunarodna putovanjaMakedonija – zemlja dragih ljudi, prekrasne prirode, vrhunske gastronomije i povoljnih cijena

Proljeće na velikom platnu – školski praznici i fenomenalni filmovi u Cinestaru!

Ovog proljeća uživajte u velikom rasponu filmova, udobno se smjestite ispred velikog platna i prepustite čarima sedme umjetnosti, evo i prijedloga. Noina Arka: Glazbena pustolovina (Noah's...

U Zagrebu otvoren najveći i najsuvremeniji centar za tajlandsku masažu u hrvatskoj

Nakon uspješnih 7 godina poslovanja na području Rijeke, vlasnici koji vjeruju u transformativnu moć tradicionalnih tajlandskih wellness tehnika odlučili su filozofiju kojom se vode,...