Kako žene oblikuju budućnost poduzetništva? “Poduzetništvo je duga psihoterapija i kontinuirani rad na sebi”

Svjetski dan ženskog poduzetništva proslavili smo na najbolji mogući način - panelom sa četiri žene kojima se poslovno divimo.

“Uspjeh u poslovnom svijetu ne dolazi preko noći, već je rezultat vizije, dosljednosti i spremnosti na prilagodbu. Svaka faza donosi lekcije koje oblikuju poduzetnički put, ali i osobni rast, bilo da se radi o stagnaciji koja traži strpljenje i introspekciju ili o naglom rastu koji zahtijeva kontrolu i fokus”, zaključak je Panela o ženskom poduzetništvu koji smo u sklopu projekta Jolie Atelier organizirali u inspirativnom prostoru Galerije Kranjčar upravo povodom Dana ženskog poduzetništva koji se obilježava 19. studenoga.

 

Četiri izvanredne poduzetnice – Martina Krajinović Gülsün, vlasnica brenda Kallos, profesionalnih proizvoda za obrve, Ivana Pavić, stilistica i kreatorica edukacijskih radionica Stilska jednadžba, Tina Biloglav, vlasnica arhitektonskog studija Tinel i Martina Drezga, vlasnica tvrtke Drezga, podijelile su svoje poduzetničke priče vođene moderatoricom, također poduzetnicom, Teom Zavacki.

Sve one pokazale su kako se, unatoč različitim industrijama, susreću sa sličnim izazovima i prilikama.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jolie.hr (@jolie.hr)

Učenje kroz pogreške

Martina Krajinović Gülsün uspješna je poduzetnica u beauty industriji obrva koja je prilično konkurentna pa je bilo zanimljivo čuti kakva joj je strategija pomogla da se istakne tako zasićenoj niši. “Kad sam počinjala, nisam imala jasnu viziju sadašnjeg brenda niti sam očekivala da ću se baviti kozmetikom na sadašnjoj razini. Mislila sam da ću otvoriti svoj kozmetički salon i ostati u toj ulozi do kraja života”, prisjeća se.

Međutim, kontinuirani rad i učenje na vlastitim greškama tijekom 20 godina rada rezultirali su uspjehom. “Male želje i ideje razvijale su se tijekom vremena, pa bih, kada bi se odlučila za nešto novo, na tome sustavno radila dok se to ne ostvari. Išla bih i danas istim putem jer sam u svakoj godini naučila puno, a to je možda i razlog zašto toliko dugo trajemo. Promašila sam sto puta, ali sam isto toliko puta napravila i dobru stvar“, priznaje Martina i dodaje da je za uspjeh ključno imati viziju te biti dosljedan u njenom ostvarivanju.

Stilska jednadžba i neverbalna komunikacija

Modna stilistica Ivana Pavić organizira edukacijske radionice odijevanja kroz koje ženama pomaže osvijestiti građu svoga tijela i sukladno tome odabrati najbolji kroj odjeće. Uspjela je nešto toliko subjektivno, područje osobnog stila, zapakirati u nešto što se može monetizirati.

“Projekt Stilska jednadžba ima prvenstveno edukativan karakter s ciljem osvješćivanja važnosti odijevanja. Ono je ključan element neverbalne komunikacije i jako utječe na prvi dojam te ga ne bi trebalo zanemariti. Kada radim s klijentima primarno krećem od građe tijela, koristeći geometrijske elemente poput dužina i proporcija. Tak nakon toga se usmjeravamo na kolorit i tonske odnose”, pojasnila je.

Martina Krajinović Gülsün i Ivana Pavić

Ravnoteža između želja klijenata i funkcionalnosti prostora

Kako pronaći kompromis između želja klijenata i estetike pojasnila je arhitektica Tina Biloglav. “Uvijek na početku tražim klijente da mi pošalju primjere koji im se sviđaju jer tako točno saznajem što žele. Kada im nakon toga pošaljem svoj prijedlog to je nešto iza čega ja stojim i što je, po meni, maksimum koji se može dobiti od nekog prostora. Nekad klijenti budu oduševljeni, ali me nekad i vrate na početak”, kaže Tina.

“Tada idemo na kompromis. Treba imati na umu da su financijska stabilnost i poslovni ciljevi tvrtke prioriteti, a da ću onda svoju kreativnu slobodu izraziti na nekim drugim projektima koje ću raditi onako kako želim i koji će mi donijeti veselje”, iskrena je Tina koja priznaje kako se i ona još uvijek uči to prihvatiti.

Kvalitetom do povjerenja

Martina Drezga je sa sestrom Arijanom, preuzela tj. otkupila obiteljsku firmu. Sada su generalni zastupnici švedskog brenda Husqvarna za Hrvatsku, a imaju i vlastiti maloprodajni brend Pile i vile. Martina to tradicionalno muško okruženje nikada nije definirala kao prepreku jer smatra da vođenje biznisa ima univerzalna pravila.

“Fokusirala sam se na izgradnju povjerenja kroz kvalitetne proizvode i usluge”, pojasnila je i istaknula kako se autoritet stječe kvalitetnim radom. “Profesionalnost, iskrenost, autentičnost i transparentnost su glavne vrijednosti koje smo slijedili, a kako firma postoji već 30 godina, s tim da sam ja u njoj 20, rekla bih da smo odabrali dobar smjer”, konstatira Martina kroz smijeh.

Skrenula je pozornosti i na to kako je važno ne skrivati pogreške koje se dogode putem. “Ako se i dogodi neka pogreška mi to priznamo i napravimo sve da to ispravimo. To je temelj mog životnog i poslovnog funkcioniranja”, naglasila je Martina.

Ivana Pavić, Tina Biloglav i Martina Drezga

Izazovi stagnacije, ali i brzog rasta

Sve četiri panelistice dotaknule su se izazova stagnacije u poslovanju, ali i prebrzog rasta.

“Sada znam prepoznati fazu stagnacije kada dolazi. Tada jednostavno zastanem i koristim vrijeme kao ključ za resetiranje i povratak inspiracije”, kaže Martina Krajinović Gülsün. “Svako razdoblje nosi svoje izazove i to moramo prigrliti. Ključno je ne odustajati i vjerovati da će rezultati doći s vremenom”, istaknula je Ivana Pavić.

Osim stagnacije i nagli rast je podjednako izazovan u poslovanju, smatra Tina Biloglav te dodaje kako je važno održati kontrolirani rast i naučiti se nositi s razdobljima nesigurnosti.

Martinu pak stagnacija veseli. “Stagnacija po meni uopće nije loša, dapače priželjkujem ju. Ona je prilika za unutarnji razvoj, edukaciju te postavljanje strukture i procesa”, pojasnila je svoj stav.

Poduzetništvo se može naučiti?

Da poduzetnički “gen” postoji u određenoj mjeri, ali i da se poduzetničke vještine mogu razvijati kroz iskustvo i učenje, složile su se sve četiri panelistice.

Poduzetnik ne mora nužno biti stručnjak u svemu. U redu je reći da nešto ne znaš i prepustiti to nekome tko zna. Zato ja zapošljavam ljude koji su puno pametniji od mene i znaju što rade”, otvoreno priznaje Martina Drezga.

S tim se slaže i druga Martina. “Poduzetnik mora biti dobar lider, imati jasne ideje i znati delegirati. Najbolji poduzetnici nisu oni koji rade sve sami, već oni koji vjeruju u svoju ideju i okruže se pravim ljudima koji će ju realizirati“, poručuje. Međutim, dodaje i da je potrebno imati određenu dozu ludosti i “mazohizma” jer te to tjera da stalno tražiš rješenja.

“Kod mene poduzetništvo nije bilo motivirano novcem, već željom za stvaranjem. To je unutarnji poriv koji ne treba forsirati, ali zahtijeva stalno učenje i usvajanje novih vještina”, rekla je Tina.

Ivana se prisjetila kako nije odrasla u poduzetničkoj obitelji, ali da je, kad je kroz svoju karijeru prepoznala vrijednost vlastite inicijative, odlučila krenuti u poduzetništvo. “Tvrtku sam osnovala u najgore vrijeme, kad je buknula korona. Iz tog izazova uspjela sam pronaći način da radim nešto čime ću biti korisna drugim ljudima i uljepšati im dan. Odustajanje mi nikad nije bila opcija”, poručila je Ivana.

Tina Biloglav i Martina Drezga

Dragocjeni savjeti

Za sve one koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvu, panelistice su podijelile dragocjene savjete temeljene na njihovim iskustvima.

Martina Krajinović Gülsün upozorila je na potrebu izgradnje “debele kože” jer treba imati puno živaca i strpljenja dok je Martina Drezga dodala kako je poduzetništvo “duga psihoterapija” i kontinuirani rad na sebi. “S vremenom ćeš naići na prepreke i zidove, ali  uvijek postoji rješenje i način da ideš dalje“, poručila je.

Ivana savjetuje kontinuirano osluškivanje tržišta i uočavanju prilika uz sustavan, proaktivan pristup i upornost, a Tina je podsjetila na važnost stjecanja praktičnog znanja prije ulaska u poduzetništvo. “Bitno je ne preskakati stepenice, ići korak po korak, raditi za nekoga i skupljati sva znanja, a onda kad pomisliš da si spreman – polako krenuti. Vjerujem u taj proces jer poduzetništvo zahtijeva strpljenje, kako poslovno tako i privatno”, upozorila je.

Važnost podrške

Panelistice su se osvrnule i na važnost partnerske podrške u poduzetništvu, ističući kako ključ uspjeha leži u međusobnom podupiranju.

“Imala sam tu sreću da sam uz sebe imala čudo od čovjeka. Mi smo skupa rasli i uvijek smo znali kad se jedan treba povući da bi ovaj drugi mogao narasti. Mislim da je to ključ dobre veze i privatnog uspjeha. Potrebna ti je ta jedna osoba koja vjeruje u tebe i koja ti kad nešto predstaviš kaže da ćeš u tome uspjeti. To je meni bio moj Marko”, rekla je Tina.

“Moj je partner bez oklijevanja podržao moju poslovnu odluku da u posao uložimo zajedničku ušteđevinu, a kasnije je i napustio visoku poziciju kako bi mi pomogao u rastu posla”, kazala je ponosno Martina Krajinović Gülsün.

“Svjesni smo da jedan panel, nije dovoljan, ali želimo ohrabriti što više žena da zakorače izvan zone komfora i možda napokon pokrenu neki svoj posao o kojem su godinama sanjale.  Poduzetništvo nije nešto što je namijenjeno samo odabranima i u njemu se mogu okušati svi, a to potvrđuju i uspješni primjeri današnjih panelistica”, zaključila je po završetku panela glavna urednica portala Jolie.hr Anita Radovčić.

Tko je sve posjetio naš panel provjerite ovdje.

 

Hvala našim klijentima i partnerima koji su prepoznali važnost ove teme i omogućili realizaciju panela o ženskom poduzetništvu (više o svim detaljima pronađite ovdje):

PhilipsKallosAvènePrahirBeauty GardenNuggela & SuléAfroditaJordanFABUspotEvergreen sushi bar, Wok‘n’Walk, Medikor BeautySkintegraSkinlicklunilouLancômeBiothermCedevita vitaminska voda

 

Kao piće dobrodošlice naše uzvanice dočekao je Bottega Gold i Bottega Rose Gold Prosecco, dok smo iza panela druženje nastavili uz Finsbury Wild Strawberry gin i Finsbury London Dry gin.

Evergreen Sushi Bar i Wok ‘n Walk omogućili su našim gostima prefine sushi i wok zalogaje koje možete pronaći na adresi Ilica 60.

Posebna zahvala agenciji Enigma Studio za pomoć u organizaciji i Stanislavu Kostiću za vizualni identitet eventa.

Zahvala fotografu Johnu Pavlishu koji je naše goste fotografirao ispred photo walla te za uhvaćene fotografije atmosfere. I Mariju Paviću za video materijal.

Autorica: Zinka Kocijan

Jolie AtelierKako žene oblikuju budućnost poduzetništva? "Poduzetništvo je duga psihoterapija i kontinuirani rad...

U četiri koraka do blistave kože uz nenametljiv make up za svaki dan

Ispravi, ujednači, poboljšaj i iznad svega zabavi se! Filozofija je to linije Avène Couvrance, visoko podnošljive medicinske korektivne šminke specijalizirane za korekciju svih vrsta...

U četiri koraka do blistave kože uz nenametljiv make up za svaki dan

Ispravi, ujednači, poboljšaj i iznad svega zabavi se! Filozofija je to linije Avène Couvrance, visoko podnošljive medicinske korektivne šminke specijalizirane za korekciju svih vrsta...

Facebook

100,860FanovaLajkaj