Povodom otvaranja dugoočekivane retrospektivne izložbe „Čistač“, jedna od najvećih srpskih i svjetskih umjetnica Marina Abramović nakon 44 godine obratila se javnosti i poželjela im dobrodošlicu na izložbu koja prikazuje najznačajnija djela njenog bogatog opusa. Ljubitelji umjetnosti već danas imaju priliku posjetiti izložbu koja traje do 20. siječnja 2020. godine u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.
Autorica se obratila prisutnima u 6.23 sati, u skladu s konceptom same izložbe u kojoj u zoru „čisti“ svoju umjetničku karijeru i iz svoje arhive izvlači najbolje i najzapaženije radove. Pored nje, na konferenciji su govorili v.d. direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu Slobodan Nakarada, kustos Dejan Sretenović zaslužan za koncept izložbe „Čistač“ u Beogradu, suradnik na Beogradskoj fazi izložbe Jerko Denegri i koreografkinja Lynsey Peisinger koja je zadužena za reperformere.
„Nije zastrašujuće skočiti, ni poletjeti. Možete skočiti s nebodera, ako želite. Opasnost počinje kada trebate dotaknuti tlo. Prije 44 godine, kad sam napustila ovu zemlju, skočila sam. Letjela sam sve vrijeme od tada. Danas osjećam da počinjem doticati tlo. Topla dobrodošlica koju ste mi pripremili ublažila je to što je moglo da bude katastrofalni pad“, rekla je autorica o svom povratku u Beograd, i dodala: „Balkan je prisutan u mnogim mojim radovima, a u ovoj sredini sam naučila i tri jako važne stvari. Prvo, od bake sam naučila sve o spiritualnosti, jer sam kao djevojčica često odlazila u crkvu s njom. Od oca sam naučila sve o hrabrosti, a od majke sam naslijedila vojnu disciplinu. Kombinacija te tri stvari me je učinila jakom i spremnom za svijet, tako da na mom putu nije bilo prepreka. Nikada se nisam osjećala drugačije zbog toga što sam odavde ili zbog toga što sam žena“, navela je autorica.
Izložba „Čistač“ prva je velika europska retrospektiva Marine Abramović. Premijerno je prikazana 2017. godine u Modernom muzeju (Stockholm, Švedska), a zatim je putovala u Louisiana muzej moderne umetnosti (Humlebaek, Danska), Henie Onstad Kunstsenter (Oslo, Norveška), Bundeskunsthalle (Bon, Nemačka), Fondaciju Palazzo Strozzi (Firenca, Italija) i Centar za suvremenu umjetnost (Torun, Poljska). Izložba u Beogradu je posljednja stanica na turneji i nosi poseban značaj jer predstavlja povratak umjetnice u grad svog rođenja gdje je započela karijeru i gdje je posljednji put samostalno izlagala 1975. godine, u Salonu Muzeja savremene umetnosti.
„Iako je Čistač retrospektiva mojih radova, nikada neću otići u penziju, i mislim da ću umrijeti radeći. U svom manifestu kažem da umjetnik nikada ne smije biti idol i da je djelo uvijek važnije. Kada govorimo o nazivu izložbe, za mene je čišćenje metafora – čišćenje prošlosti, svijesti, spiritualno i fizičko čišćenje. Dolaskom ovdje shvatila sam da naziv čistačica zapravo zvuči puno bolje nego čistač“, izjavila je kroz smijeh Marina.
Izložba kronološki prati sve faze kompleksne pedesetogodišnje karijere Marine Abramović – od ranih slikarskih i konceptualnih radova, preko solo performansa i zajedničkog rada s Ulajem, do kultnih radova iz samostalne karijere Marine Abramović. Kroz ovu retrospektivu, koja ima prije svega edukativni karakter, publika će moći pogledati više od 120 radova (slika, crteža, objekata, fotografija, audio i video radova, filmova, scenografije, reperformansa i arhivske građe), antologijska djela umjetnosti performansa (serija Ritam, Lips of Thomas, Relacioni radovi, Prelazak preko noćnog mora), kao i djela koja su obilježila njen recentni opus (Balkanski barok, Sedam lakih komada, Umjetnik je prisutan).
Prije odlaska iz Srbije, Marina Abramović će susret s domaćom publikom imati i na predavanju zakazanom za 28. rujan ispred MSUB. „Nikada nisam čula da je neki vizualni umjetnik govorio uživo pred više od 6.000 ljudi. Veoma sam uzbuđena zbog javnog predavanja i susreta s publikom, koji će predstavljati svojevrsni umjetnički Woodstock“, završila je umjetnica.